Deset vrednih parnih lokomotiva koje su nekad bile simbol brzine i tehnološkog napretka sada propadaju u Nišu pod uticajem vremena i nedostatkom zaštite od spoljnih elemenata i krađa.
Jedan od bisera među ovim istorijskim artefaktima je brzovozna parnjača serije 05, jedina takva na Balkanu, koja je nekad vukla brze međunarodne vozove. Danas propada u dvorištu Mašinske industrije u Šumadijskoj ulici, svedok vremena i svedok nekadašnjeg sjaja železničkog saobraćaja.
Još jedan dragulj u ovoj kolekciji je najstarija sačuvana parna lokomotiva sa mreže pruga Srpske državne železnice, smeštena u Ložionici u Sarajevskoj ulici. U istom kompleksu postoje još dve lokomotive, poznate kao “ćuran” i jedna specijalizovana za vuču lakih i putničkih vozova klase 01.
Na železničkoj stanici u Nišu, četiri parne lokomotive nalaze se u najlošijem stanju, dok jedna, koja je nekad služila za manevarsku službu i vuču vozova po stanicama, sada stoji u krugu Mašinske industrije na Bulevaru 12. februar, u bivšoj mostovskoj radionici.
Jedina parnjača uskog koloseka, poznata kao “Baba Milka”, ima sreću da je zaštićena. Nakon obnove pre dve godine, premestila se iz parka Čair i sada krasi prostor ispred Uprave železnica Srbije u Nišu, na Trgu kralja Aleksandra.
Прикажи ову објаву у апликацији Instagram
Niš, kao krajnja destinacija prvog voza u Srbiji koji je stigao iz Beograda 23. avgusta 1884. godine, nosi duboku istorijsku vezu sa železnicom. Putnici tog prvog voza, među kojima su bili i mnogi stranci iz Beča, Pešte i Pariza, svedoče o važnosti ovog grada u kontekstu železničke istorije Balkana.
Dok Niš nastoji da očuva svoju bogatu železničku baštinu, izazovi poput nedostatka sredstava za restauraciju i nedostatka adekvatne zaštite od daljeg propadanja postaju sve veći. Ipak, nada se očuvanju ovih parnih lokomotiva kao dragocenih artefakata iz prošlosti i simbola tehnološkog napretka ostaje živa među lokalnim zajednicama i zaljubljenicima u železnicu.
Pročitajte još…
Od rudnika do Trga: Priča o Baba Milki, maloj lokomotivi sa velikom dušom (FOTO+VIDEO)
2 komentara
Da se ne zaboravi, vozovi su u Kraljevini Srbiji 1884. godine išli brže nego mnogi današnji.
Čuveni Orijent ekspres je prolazio kroz Niš.
Nadam se da će i ove lokomotive uskoro doživeti
restauracija. Uklopite je u Expo i leteće taksije:(
Šta radite bre, aman ljudi. Ove “stare dame” strpljivo, decenijama čekaju na obnovu.
Ovo je stvarno sramota za državu! Pozivam sve medije da svakog dana podižu glas i pozovu državu da spreči propadanje ovih lepotica. Takođe u Prokuplju na železničkoj stanici postoji još jedna jepotica koju treba zaštititi!