Početna » Kako je prvi avion 1935. godine uveo Niš u svet – 90 godina avijacije u Nišu

Kako je prvi avion 1935. godine uveo Niš u svet – 90 godina avijacije u Nišu

0

Na današnji dan, pre tačno 90 godina, nebo iznad Niša ispisalo je jednu od najvažnijih stranica srpske avijacije. Prvi putnički avion na relaciji Beograd – Niš – Skoplje – Bitolj – Solun poletao je u maju 1935. godine, a Niš je time postao deo avio-mreže Kraljevine Jugoslavije i stao rame uz rame sa najvažnijim vazdušnim destinacijama tog doba.

Kako pišu Aerodromske novine, zasluge za uključivanje Niša u avio-saobraćaj pripadaju i tadašnjem predsedniku Vlade Kraljevine Jugoslavije, Nišliji Artemiju Argeti Cvetkoviću, koji se zalagao da jug Srbije ne ostane izolovan.

„Niški aerodrom kod Medoševca postojao je još od 1912. godine i bio je jedan od najstarijih u Srbiji,“ navodi se u knjizi Sto godina srpske avijacije u Nišu autora Milorada Petkovića i Dušana Senćanskog.

Prva niška poslovnica nacionalnog prevoznika „Aeroput“ nalazila se u Obrenovićevoj ulici, na mestu današnje banke. Putnici su do aerodroma dolazili autobusom, koji je kretao ispred hotela „Park“ (neki izvori navode i „Hotel Orijent“), u 6:30 za Beograd, a u 16:30 za Skoplje.

„U godišnjaku jugoslovenskog vazduhoplovstva zabeleženo je da je 1936. godine bilo više putnika na liniji Niš–Beograd nego na relaciji Niš–Skoplje.“

U uspostavljanju i promociji avio-saobraćaja važnu ulogu imao je i Dragoljub H. Nešić – Žabota, trgovac i rezervni vazduhoplovni poručnik, koji je bio prvi šef niške poslovnice „Aeroputa“.

„Već 15. maja 1935. godine, Nešić je štampao prvi promotivni letak koji je pozivao Nišlije da ‘lete i putuju avionom’,“ piše u Aerodromskim novinama.

Niš je bio važna karika u povezivanju Srbije sa Makedonijom i Grčkom, a linija je uspostavljena uz insistiranje tadašnje grčke vlade. Grad je već tada važio za industrijsko i trgovačko središte, sa potrebom za modernim vidovima transporta.

Jedan od aviona iz flote „Aeroputa“, modela „Spartan kruizer“, nosio je i ime „Niš“ sa oznakom YU-SAP. Nažalost, taj avion je u službi bio svega godinu dana, do udesa 1936. godine.

Letovi su se u početku obavljali svakog dana, osim nedeljom, a korišćeni su tromotorni „Spartan kruizer I“ i jednomotorni „Potez 29-2“, koji je već tada bio tehnički zastareo.

„Letovi iz Niša nastavljeni su i tokom letnje sezone 1940. godine,“ podseća ovaj stručni vazduhoplovni pregled.

Ove godine, Aerodrom „Konstantin Veliki“ obeležava jubilej — 90 godina od prvog putničkog leta, ponosno nastavljajući misiju povezivanja juga Srbije sa svetom.

„U planu su nove destinacije i dodatni letovi, koji će dodatno učvrstiti Niš kao značajnu tačku na avio-mapi Evrope,“ najavljuju iz rukovodstva aerodroma.

Ostavite komentar

Glas juga je regionalni informativni portal koji se bavi svim aktuelnim vestima, ljudima i događajima, ali pre svega poštujući novinarski kodeks i principe koji neguju tačno, nepristrasno i objektivno novinarstvo.

Izbor urednika

Najnovije

Internet portal Glas Juga je javno internet glasilo registrovano u registru pod brojem IN001337.
Naš „glas“ je i vaš glas.

Naš „glas“ je i vaš glas