Uskoro počinje zimski red letenja na aerodromu Konstantin Veliki u Nišu. Trajaće od kraja oktobra 2024. godine pa sve do kraja marta 2025. godine. Za Nišlije i ostale korisnike jeftinih avio-letova izgleda da nema ništa novo. Svake godine niški aerodrom beleži pad broja putnika u odnosu na prethodnu, navodi u saopštenju Narodni pokret Srbije.
“Sve je počelo od perioda kada je „Vansi“ preuzeo aerodrom u Beogradu, a Niš poklonio svoj aerodrom državi. Posle istorijskih uspeha u 2017. i 2018. godini, kao i 2019. godine, od kada je država preuzela upravljanje niškim aerodromom, aerodrom nije dobio nijednu novu niskotarifnu avio-liniju. Uprkos povoljnim trendovima u industriji, naš aerodrom za četiri godine ne samo da nije dobio nove linije, već je izgubio čak 14 redovnih avio-linija (izvor flynaissus), petinu putnika, odnosno 20% u odnosu na prošlu godinu. Sve to jasno ukazuje na neefikasnost i loše upravljanje, koje ozbiljno ugrožava razvoj aerodroma i putnički saobraćaj. Kako najavljuju „Wizz Air“ i „Ryan Air“, jedine dve preostale niskotarifne avio-kompanije koje sa njega saobraćaju, biće prinuđene da smanje broj letova ove zime, što će drastično umanjiti broj putnika”, ističu u ovoj partiji.
Šta to znači u brojkama?
Prema navodima Narodnog pokreta Srbije, u poređenju sa istim periodom prošle godine, Niš beleži najveći pad broja sedišta u celom regionu bivše Jugoslavije, sa smanjenjem od neverovatnih 57,2%, što iznosi 36.316 manje sedišta na letovima ka i iz ovog grada.
“Od januara do avgusta ove godine kroz aerodrom “Konstantin Veliki” prošlo je 248.485 putnika, što je skoro 65.000, odnosno 21% manje u odnosu na isti period prošle godine, kada ih je bilo nešto više od 313 hiljada. Ono što je značajno povećano jeste kargo prevoz robe, i to za 977%”, podsećaju.
Šta to znači za naš grad i ljude sa juga Srbije?
Taman kada su se navikli da iz Niša po povoljnim cenama lete na evropske destinacije, a preko njih nađu i veze za druge kontinente, sada su usled gubitka brojnih linija prinuđeni da se vrate starim višedecenijskim navikama i potraže letove u drugim gradovima u regionu, najčešće u Sofiji i Skoplju. Od ideje da ćemo biti strateški najznačajnija vazdušna luka u regionu, sa porastom turizma, sada dolazimo u situaciju da ćemo lagano biti pojedeni od strane konkurencije.
Ministar Vesić i beogradska elita nekada su izjavili, navodno da zamažu oči narodu, da se planiraju dodatni letovi „Air Serbia“ iz Niša. Oni bi do sada već trebalo da znaju ko će leteti sa aerodroma u sezoni jesen/zima 2025/2026, ali tu informaciju ne objavljuju ili, možda, jednostavno ne znaju.
“Zbog ovakve odluke, David O’Brien iz „Ryan Air“ optužio je srpske vlasti da na niškom aerodromu sprovode monopol u korist nacionalne avio-kompanije „Air Serbia“. Još uvek nije jasno da li je to zaista slučaj ili će niški aerodrom biti žrtvovan u smislu putničkog saobraćaja, dok se forsira samo kargo prevoz. Čak je i predsednik Vučić u jednom trenutku pominjao takvu mogućnost”, kazali su u NPS.
U međuvremenu, država je krajem 2023. godine dala „Air Serbia“ 34 miliona evra za pospešivanje postojećih linija sa niškog aerodroma, a u novu terminalnu zgradu aerodroma ulaže 16 miliona evra. Neki bi rekli sve za dobrobit i razvoj aerodroma. Linije „Air Serbia“, uprkos subvencijama, nisu baš jeftine. Zgrada je u međuvremenu puštena u rad, ali nismo primetili da kroz nju prolazi veliki broj putnika. Po objavama na društvenim mrežama Aerodroma Konstantin Veliki, njihove usluge koristi sve veći broj muzičkih i filmskih stvaralaca koji snimaju spotove i filmove. Nažalost, već sada postaje trend da na našem aerodromu u narednom periodu neće dominirati „aviondžije“, već „kamiondžije“, zaključila je ova partija.