Početna » Nišlije prvi put ugledale automobil: Kako je grad reagovao na novi saobraćajni fenomen?

Nišlije prvi put ugledale automobil: Kako je grad reagovao na novi saobraćajni fenomen?

0

Nakon završetka Prvog svetskog rata i oslobođenja Niša 12. oktobra 1918. godine, automobilizam je počeo da se razvija nešto bržim tempom. Prvi opštinski automobil u Nišu nabavljen je 1923. godine, a sa njim i sistematizovano radno mesto opštinskog šofera. Prisustvo automobila na ulicama Niša izazvalo je veliku pažnju javnosti, što se može videti iz izveštaja lokalne štampe.

„Od početka juna 1923. godine počeli su se saobraćati u vožnji stanovništva po našoj varoši i noviteti za Niš – automobili. Pa, kako naš svet, a naročito seoski, ne poznaje te stvari dovoljno, to ovim skrećemo pažnju vlastima da izdadu shodne naredbe kako bi onemogućili svaki nesretni slučaj“, zapisao je jedan list 1923. godine zapisao.

Foto: Istorijski arhiv Niš

Kako objašnjava Boban Janković, arhivski savetnik Istorijskog arhiva Niš povećanjem broja automobila u Nišu javila se potreba za organizovanom obukom vozača. Prva šoferska škola u Nišu osnovana je 1926. godine, a oglas za nju objavljen je 1. oktobra u listu „Niška slobodna tribuna“.

Boban Janković, istoričar

„Šoferska škola. Niš. Stalno održava dvomesečne kurseve i vrši upis svakog meseca. Stručna sprema nastavnika i mehaničara radionica garantuje svaki pa i siguran uspeh. Sva obaveštenja daje autogaraža Iskrenović.“

Iz niške šoferske škole došla je prva generacija auto moto vozača, pa su već 1931. godine, u organizaciji Moravskog kola jahača (konjičkog kluba) „Knez Mihailo“, održane prve moto-trke u Nišu. Oko 1935. godine osnovan je prvi sportski moto-klub, nazvan Moto-klub Niš, koji je okupljao ljubitelje automobila i motocikala.

Osnivanje hitne pomoći

Prva autostanica za prevoz bolesnika u Nišu otvorena je 1. oktobra 1937. godine, čime je zvanično osnovana niška organizacija Hitne medicinske pomoći.

“Službu je organizovao Moravski banovinski odbor Crvenog krsta, a u upotrebi je bio sanitetski automobil marke „Vanderer“, opremljen nosilima i sedištima za lekara i bolničara. Prvi šofer ove službe bio je Dragoljub Babić”, kazao je Janković.

Novi tip Ford automobila; Foto: Istorijski arhiv Niš

Do 1939. godine, u Nišu je radilo svega 11 auto-taksista. Mile Vasić i Milan Krstić bili su pioniri uvoza putničkih automobila. Zbog svoje posvećenosti, Mile Vasić je dobio nadimak „Ford“, simboličan za njegov rad i zalaganje u automobilskom biznisu.

“Prvi sportski automobilski klub u Nišu osnovan je 17. novembra 1940. godine. Povodom njegovog osnivanja organizovan je auto-reli sa startom ispred hotela „Park“ i ciljem u Niškoj Banji. Bila je to više egzibiciona vožnja putem koje se demonstrirala nova i usavršenija autotehnika”, podseća Janković.

„Razvoj automobilizma u Nišu između dva svetska rata ostavio je neizbrisiv trag u istoriji grada. Od prvih automobila do organizacije moto-trka i osnivanja sportskih klubova, Niš je postao važan deo razvoja automobilskog sporta u Srbiji.

Ostavite komentar

Glas juga je regionalni informativni portal koji se bavi svim aktuelnim vestima, ljudima i događajima, ali pre svega poštujući novinarski kodeks i principe koji neguju tačno, nepristrasno i objektivno novinarstvo.

Izbor urednika

Najnovije

Internet portal Glas Juga je javno internet glasilo registrovano u registru pod brojem IN001337.
Naš “glas” je i vaš glas.

Naš „glas“ je i vaš glas