Početna » Balkanska i Davidova postaju pešačke zone – Niš dobija svoj Montmartre

Balkanska i Davidova postaju pešačke zone – Niš dobija svoj Montmartre

0

Pod sloganom „Mobilnost za sve“, u okviru Nedelje urbane mobilnosti u Nišu predstavljeno je idejno rešenje koje bi uskoro moglo da promeni izgled i ritam života u centru grada.

Planom Zavoda za urbanizam Niš predviđeno je da Balkanska i Davidova ulica budu pretvorene u integrisane pešačke zone, koje će objediniti šetalište i prostor za kretanje vozila, ali uz stroga pravila. Inspiracija za projekat potekla je od prošlogodišnjeg uređenja Ulice Đuke Dinić kod Beogradske kapije, koja je brzo postala jedno od omiljenih mesta Nišlija.

„Prednost pešacima, ali i dalje dostupno za vozila“

Glavna urbanistkinja Grada Niša, Lidija Stefanović Nikolić, istakla je da se radi o projektu koji treba da vrati centar grada građanima, a da istovremeno omogući funkcionalnost i dostupnost onima koji u ovim ulicama žive ili rade.

„Integrisana ulica daje prednost pešacima. Vozila će i dalje moći da prilaze objektima, ali će kretanje biti ograničeno na 10 kilometara na sat. Zato se i zove zona 10„, rekla je Stefanović Nikolić i naglasila da će nove ulice biti popločane, bez parkiranih automobila, sa modernim osvetljenjem i urbanim mobilijarom.

Rekonstrukcija Davidove i Balkanske ulice u Nišu, zajedno sa stepeništem na keju, deo je idejnog rešenja čiji je cilj širenje pešačke zone i unapređenje pristupačnosti za sve kategorije društva.

„Rekonstrukcija stepeništa obuhvata rampu koja će omogućiti svim građanima da dođu do keja, dok rekonstrukcija Davidove i Balkanske podrazumeva uklanjanje denivelacija kolovoza i trotoara, popločavanje, predviđanje nove rasvete i uklanjanje stacionarnog saobraćaja“, dodala je glavna gradska urbanistkinja.

Još od 2010. godine, prvim planom opštine Medijana, ove dve ulice su predviđene za kolsko-pešačke, zajedno sa delom Voždove ulice od Davidove do Suda. Godinama se čekalo da se saobraćaj iz centra grada izmesti kako bi Voždova postala kolsko-pešačka, ali to je bilo zahtevno i uslovljeno izgradnjom Južnog bulevara i završetkom radova na obilaznoj pruzi.

„Zato smo drugačije pristupili i krenuli u izradu dokumentacije za Balkansku i Davidovu. U narednim fazama obuhvatićemo i deo ulica severno od Voždove, a krajnji cilj je da Voždova postane integrisana kolsko-pešačka ulica koja će spojiti centralni trg sa pešačkom zonom“, rekla je Stefanović Nikolić.

Ona je dodala da je prošle godine krenulo uređenje Ulice Đuke Dinić i da je sada moguće uporediti fotografije starog i novog stanja – nekada sa stacionarnim saobraćajem i današnjim rešenjem kod Beogradske kapije.

Arhitekta Redi: „Niš dobija svoj Montmartre“

Predstavljeno rešenje posebno je obradovalo arhitektu Ivana Redija, koji je godinama sa svojim timom okupljenim oko nekadašnjeg kulturnog centra Kupina zagovarao da Balkanska i Davidova dobiju novi identitet.

„Pre deset godina grupa ljudi okupljena oko tadašnjeg kulturnog centra Kupina odlučila je da menja prostor u kome živimo. Napisali smo proglas da se dve ulice, koje su bile zapuštene, prepune automobila i devastirane, vrate građanima Niša.

Danas se osećam božanstveno i predivno jer ta ideja, koja živi u meni i mojim prijateljima već deceniju, dolazi na prag realizacije. Neko je davno rekao da Niš dobije svoj Montmartre. Možda zvuči pretenciozno, ali znači da će taj prostor biti dat mladosti Niša – đacima umetničke škole, studentima umetničkog fakulteta, pesnicima, filmadžijama, svima koji žele ovom gradu dobro i koji su kreativni.“

On kaže da će prostor biti zanimljiv i turistima.

„Imali smo i dodatnu ideju – da u Balkanskoj ulici napravimo najveći mural u Srbiji. On bi polazio od spomenika Nadeždi Petrović i prikazivao istoriju ovog dela grada, od prvih naselja do danas. Takav mural bio bi zabeležen u širem regionu, ako ne i u Ginisovoj knjizi rekorda“, istakao je Redi.

Garaža kod Čaira kao alternativno rešenje

Transformacija Balkanske i Davidove značiće i potpuno uklanjanje parkinga iz ovih ulica. Kako bi se taj problem rešio, gradske službe već planiraju izgradnju prve višespratne garaže kod hale Čair, što je ujedno i najčešći predlog građana u anketi sprovedenoj putem aplikacije city&me.

„Želimo da damo prioritet pešacima, ali i da vozačima ponudimo alternativu. Garaža kod Čaira je upravo to rešenje“, poručili su.

Ovaj projekat, kako su sagovornici zaključili, mogao bi da donese Nišu potpuno novu energiju, otvori prostor za umetnost, druženje i kulturna dešavanja i pretvori centar grada u „mali Montmartre“.

Zapratite Glas Juga na Facebook-u i Instagram-u

Ostavite komentar

Glas juga je regionalni informativni portal koji se bavi svim aktuelnim vestima, ljudima i događajima, ali pre svega poštujući novinarski kodeks i principe koji neguju tačno, nepristrasno i objektivno novinarstvo.

Izbor urednika

Najnovije

Internet portal Glas Juga je javno internet glasilo registrovano u registru pod brojem IN001337.
Naš „glas“ je i vaš glas.

Naš „glas“ je i vaš glas