Početna » BOJANIĆ: Prosveta – temelj i stožer srpskog društva, sve ostalo je nadgradnja

BOJANIĆ: Prosveta – temelj i stožer srpskog društva, sve ostalo je nadgradnja

0

Jasno je da je zadnjih decenija bila zapostavljena i na dnu lestvice.
Taj resor uvek je išao kao kusur SPS. Za ministra je potreban čovek koji razume šta je učionica… a ne politička figura.
Decenijama je služila za partijska zapošljenja… i prihvatilište za razne seminare, projekte… i raznorazne gluposti kroz koje se zarađivao novac.

Sada ta nemarnost prerasla je u ogromno nezadovoljstvo kod prosvetnih radnika koji su uvek imali platu ispod proseka (i jedva preživljavali), a to je resor sa najviše obrazovanih ljudi… koji su mnogo puta bili prevareni kroz lažna obećanja.
Zato u budućnosti ako ne promenimo taj odnos neće biti ko će da predaje i radi u učionici (sve manji je odabir tih fakulteta od strane učenika)… možda će našu ulogu preuzeti roboti.

Zato u prosveti, mora da se menja sve iz korena i da za svaku sledeću vladu prosveta bude prioritet i temelj iz koga ćemo da gradimo bolju Srbiju (da nam ne padaju nadstrešnice i ne umiru pacijenti…)… da nam se više nikada ne desi ovo što se danas dešava.

Danas imamo plejadu raznoraznih udžbenika… koji se menjaju na svake četiri godine, da bi ih roditelji kupovali (oko 20000 din po razredu)… jasno je i zašto… tu je ogroman profit, a u udžbeniku se promene sitnice i korice.

Jasno je i da stranci (hrvati, nemci, slovenci) drže monopol u Srbiji, oni štampaju i zarađuju ogroman novac, zašto?
Zašto se već obećano ne sprovodi da udžbenije iz istorije, srpskog jezika i geografije budu jedinstveni i da ih štampa država? Koji bi prošli javnu raspravu i pisala bi ih grupa autora. Pisao sam o udžbenicima i planovima iz istorije… šta bi trebalo da se promeni.

Moj predlog je da ocenjivanje bude sa dve decimale kao u Francuskoj, to je pravednije… nije isto 3,50 i 4,40… i da nema uspeha (odličan, vrlo dobar…).

Velika većina prosvetara će se složiti da je novotarija oko formativnog ocenjivanja papirološka ,,glupost“… koju treba ukinuti.

Možda treba razmisliti i reformisati trajanje časa… veći efekat je da čas traje 30minuta a da boravak učenika u školi traje isto… sa 8 časova dnevno (na 30 minuta)… danas učenici nemaju pažnju koja može da traje ne više od 20 min… a za to je kriv instagram i TikTok… koji im pažnju fokusira na kratke klipove (do najviše do dva minuta) koji idu u nedogled.

Svu administraciju svesti kroz okvir e.dnevnika… u ovom okviru nisu potrebne pedagoške sveske… koje su sada izgubile smisao sa e.dnevnikom… gde i roditelji u istom trenutku vide ocenu i opis, izostanke, vladanje i napomene.

Mi danas sve sagledavamo kroz administraciju, razne Timove… raznu papirologiju koju ne čita niko… sve je to bespotrebno… umesto toga fokusirati se na rad sa decom… gde bi nastavnici imali fleksibilnost da izađu iz šablona administrativnog (bar 30 posto).
Bespotrebne Timove svesti na minimum…. u formi koja pruža pomoć i objedinjuje tačne i važne informacije.

Strože kazne za nedisciplinu… i pohvale i nagrađivanje za uspešne učenike.

Jasan pravilnik za učenika generacije… da većinsku odluku donosi odeljensko veće (nastavnici).

Da direktore škola bira nastavničko veće većinski… školski odbor od 9 članova (pet iz škole i po dva iz grada i roditelja).

Direktor da ima minimum 10 godina rada u učionici.

Da pri zapošljavanju radnika postoji komisija od deset članova i učešće mentora… a radni odnos na neodređeno tek posle položenog stručnog ispita (tako je i sada) ali i pedagoškog/psihološkog nadzora zaposlenog od tri školske godine uz detaljnu analizu njegovog rada.

Stručna služba (pedagog, psiholog) da imaju više rada u učionici sa decom (radionice i predavanja…).

Vratiti predmetne savetnike.

Razmotriti postojanje i svrhu đačkog parlamenta… za osnovne škole.

Đačke knjižice su izgubile smisao… uvesti učeničke kartice sa kjuar kodom (kao lična karta) za period od prvog do četvrtog i od petog do osmog.

Uvesti kroz Zakon o radu ili Kolektivni ugovor i pravo da svaki nastavnik može od godišnjeg odmora da izdvoji 5 radnih dana, da može da iskoristi u toku školske godine… što sada nije moguće.

Da celokupno obrazovanje bude u Svetosavskom i rodoljubivom duhu.

A temelji školstva da budu srpski jezik, istorija, geografija… (i uz matematiku da budu obavezni za završni ispit na kraju osmog razreda). A treba razmisliti i o ukidanju završnog ispita (ili smanjiti bodovanje)… uz izmenu ocenjivanja kroz dve decimale… tu bi se napravila razlika.

Ima toga još… to bi bile te suštunske reforme…

Živela Srbija i Srpsko obrazovanje!

 

Ostavite komentar

Glas juga je regionalni informativni portal koji se bavi svim aktuelnim vestima, ljudima i događajima, ali pre svega poštujući novinarski kodeks i principe koji neguju tačno, nepristrasno i objektivno novinarstvo.

Izbor urednika

Najnovije

Internet portal Glas Juga je javno internet glasilo registrovano u registru pod brojem IN001337.
Naš „glas“ je i vaš glas.

Naš „glas“ je i vaš glas