Građani Niša danas su imali priliku da se upoznaju sa materijalom ranog javnog uvida novog Generalnog urbanističkog plana grada, koji će odrediti pravce razvoja grada u narednih 15 godina. Ovaj strateški dokument postaviće jasne ciljeve za unapređenje efikasnosti, ekonomičnosti i fleksibilnosti grada, a kako kažu iz Zavoda za urbanizam, proces izrade plana imaće više faza.
Prva faza izrade novog Generalnog urbanističkog plana pružila je osnovne smernice za budući razvoj, dok će konkretna planska i strateška rešenja biti prikazana u narednim fazama. Naime, tek u fazi nacrta plana, koji se očekuje u junu, biće detaljnije obuhvaćene specifične regije i urbane oblasti grada.
„Plan neće biti toliko detaljan u ovoj fazi. Nećemo se spuštati do nivoa katastarske parcele i regulacione linije, već ćemo primedbe naših sugrađana rešavati nakon usvajanja Generalnog urbanističkog plana, odnosno otvaranja novih planova generalne regulacije“, istakao je Milan Milojević, v. d. direktora Zavoda za urbanizam.
Takođe, napomenuo je da se paralelno sa radom na planu razvijaju tri važne studije: studija saobraćaja, studija objekata javnih namena i studija upotrebe atmosferskih voda.
Kada je reč o konkretnoj realizaciji, jedan od važnijih predloga ovog plana odnosi se na razvoj stanovanja na desnoj obali Nišave, kao i proširenje Radne zone „Sever”. Prvim nacrtom plana predviđa se i izgradnja Južnog bulevara, koji će spojiti Nišku Banju i naselje „9. maj”, a razmatra se i izmeštanje železničke stanice i pruge, što bi otvorilo mogućnosti za uvođenje tramvaja.
Međutim, uprkos ambicioznim planovima, veliki izazov ostaje centralna zona Niša, a naročito problem parkiranja. Prema mišljenju arhitekte Hadžija Ivana Redija, Niš je grad sa velikim potencijalom, ali sa ozbiljnim infrastrukturnim problemima, koji postaju očigledni kad se spustimo na nivo svakodnevnog života.
„Kada pogledate Niš iz vazduha, grad izgleda savršeno. Predivna slika grada, mnogo zelenila, lepo oblikovani bulevari… Međutim, problem nastaje kada građanin Niša treba da parkira. Nema mesta za parkiranje na uličnim površinama, a gustina izgradnje u centru je takva da se čini kao da su svi logički procesi izostavljeni. Ovo je ozbiljan problem koji mora da se reši“, poručio je Hadži Ivan Redi.
Iako su urbanisti naglasili da će se u narednim fazama plana baviti i izgradnjom novih parkirnih površina, poput podzemnih garaža i garaža na sprat, i dalje nije jasno kako će se ovaj problem konkretno rešiti u samom centru grada. Građani i stručnjaci ističu da bi bilo nužno brzo delovati kako bi se Niš, uz svoj ambiciozni razvoj, prilagodio potrebama svojih sugrađana u pogledu svakodnevne mobilnosti i komfora.