Pre tačno 94 godine, 16. novembra 1930. godine, u Nišu je svečano pušten u rad tramvajski saobraćaj, što je predstavljalo značajan tehnološki i infrastrukturni iskorak za grad. Ovo moderno prevozno sredstvo tog doba povezalo je Železničku stanicu u centru Niša sa Niškom Banjom, čineći grad prvim u južnoj Srbiji sa organizovanim šinskim prevozom.
Tramvajski sistem u Nišu bio je rezultat reparacija iz Prvog svetskog rata, gde je zahvaljujući nemačkom finansiranju, izgrađena pruga, električne stanice i kupljeni tramvaji. Prema pojedinim izvorima, tramvaji su stigli iz Berlina, dok drugi tvrde da su bili novi, proizvedeni u fabrici “HAWA”. Gradnja infrastrukture bila je poverena češkoj kompaniji „Kolben i drugovi“, dok je niški preduzimač Sotir Blagojević rukovodio radovima.
Ukupna trasa pruge iznosila je 12 kilometara, sa 13 stanica i jednokolosečnom prugom. Pored funkcionalnosti, tramvaj je bio simbol modernizacije i povezanosti. Vozni park se sastojao od 10 motornih kola i 10 prikolica, a putnicima su bile dostupne prve i druge klase.
Prvi dan rada
Na svečanom otvaranju 16. novembra 1930. godine, hiljade građana okupilo se da prisustvuje polasku prvog tramvaja. Tadašnji novinski izveštaji beleže oduševljenje Nišlija koje su, prethodno oslanjajući se na fijakere i železničke vozove, dobile brzo i pristupačno prevozno sredstvo.
Kraj jedne ere
Tramvajski saobraćaj u Nišu funkcionisao je do 10. avgusta 1958. godine, kada je, zbog zastarelih tehnologija i prelaska na autobuse, ukinut. Poslednjeg dana rada tramvaja, vožnje su bile besplatne, a veliki broj građana došao je da se oprosti od „simbola starog Niša“.
Sećanje i budućnost
Iako tramvaj više nije deo svakodnevice Nišlija, uspomena na njega i dalje živi. Jedan od originalnih tramvaja čeka restauraciju, dok Udruženje ljubitelja niških tramvaja nastoji da očuva sećanje na ovo vreme. Anketa iz 2009. godine pokazala je da većina građana podržava povratak tramvajskog saobraćaja u Niš.
U vremenu kada se Niš suočava sa izazovima urbanog prevoza i ekoloških pitanja, obnova tramvaja mogla bi biti simbol novog početka – povezivanja tradicije i budućnosti.
1 komentar
kad moze u bugarskoj da funkcioniše što ne bi moglo i u Niš. samo sada se dosta izgradilo na pravac iz 30′, tako će biti problem zbog autobusa