Srbija se već godinama suočava s ozbiljnim problemima u obrazovnom sistemu, a reforme koje su sprovođene u cilju unapređenja tog sektora nisu dale očekivane rezultate. Zeleno-levi front (ZLF) upozorava da su mnogi pokušaji da obrazovanje postane dostupno i kvalitetno za sve ostali samo mrtvo slovo na papiru. Kvalitet obrazovnog procesa danas se često svodi na entuzijazam pojedinaca, dok su planovi i programi reformi neretko sprovođeni bez jasnih uslova za njihovu implementaciju.
“Država je svojim dugogodišnjim nepromišljenim pristupom dodatno narušila već krhki prosvetni sistem, uvodeći reforme koje nisu stvorile osnovne preduslove za kvalitetno obrazovanje”, navode iz Zeleno-levog fronta. Kao rezultat, dolazi do narušavanja odnosa između tri osnovna stuba obrazovanja: učenika, nastavnika i roditelja.
ZLF ističe da iako većina roditelja sarađuje sa prosvetnim radnicima, postoje i oni koji koriste svoje veze s vladajućim strukturama kako bi ostvarili povlastice.
„Na žalost, mnogi roditelji sa takvim stavovima često bivaju zaštićeni od strane podobnih direktora, što dodatno urušava obrazovni sistem“, kažu iz ove političke organizacije.
Jedan od ključnih problema koje ZLF prepoznaje jeste nesposobnost sistema da obezbedi osnovnu sigurnost, kako za učenike, tako i za nastavnike.
“Ako nastavnici ne mogu da obezbede svoju sopstvenu bezbednost, kako će to uraditi za učenike?” pitaju iz ZLF-a.
Takođe, ukazuju na loše rezultate Srbije na međunarodnim testiranjima, poput Pisa testova, koji otkrivaju visok procenat funkcionalno nepismenih učenika.
Iz ZLF-a navode da motivacija nastavnika da ostanu u prosveti često dolazi iz njihove posvećenosti učenicima, ali upozoravaju da ni to neće biti dovoljno ako se situacija ne popravi. “Prosvetari govore, vlast ne čuje,” poručuju iz ove političke organizacije.
Neefikasna sindikalna borba i manipulacije direktora
Sindikalne organizacije su, prema Zeleno-levom frontu, svoje delovanje usmerile isključivo na materijalni položaj prosvetnih radnika, dok su problemi u obrazovnom procesu ostali u senci. Istovremeno, mnogi direktori zloupotrebljavaju situaciju, koristeći svoju moć da utiču na nastavnike, često u saradnji sa lokalnim vlastima.
“Zastrašivanjem, ucenjivanjem i drugim sredstvima, mnogi direktori utiču na zaposlene da ne reaguju na nepravilnosti”, ističu iz ZLF-a.
Oni dodaju da su prosvetni radnici dodatno pogođeni oduzimanjem zgrade “Učiteljskog doma” u Nišu, što simbolično prikazuje mesto koje prosveta zauzima na društvenoj lestvici prioriteta.
Zeleno-levi front podseća da bi sredstva namenjena za izgradnju nacionalnog stadiona u Surčinu bila dovoljna da se poboljšaju uslovi rada za više od 75.000 nastavnika širom Srbije.
„Više od polovine tih sredstava bilo bi dovoljno da prosvetni radnici dobiju bolje uslove, umesto da se ulaže u besmisleni projekat stadiona”, ističu.
ZLF poručuje da se nadaju da će društvo konačno osvestiti značaj obrazovanja i podržati prosvetne radnike u njihovoj borbi. “Ova borba nije samo njihova, već svih nas,” zaključuju.