Otvara se velika mogućnost da Niš u saradnji sa Singapurskim preduzećima koja spadaju u red najvećih svetskih proizvođača čipova u oblasti elektonike a sada i čipova za veštačku(naprednu intrlegenciju) da u Nišu otvore svoje proizvodne pogone.Vijetnam je u samom svetskom vrhu u oblasti kosmičke industrije,tako da se otvaraju mogućnosti da niška preduzeća u saradnji sa vijetnamskim preduzećima rade na kosmičkom programu.
To se odnosi i na preduzeća koja potoje u gradovima i opštinama na jugu Srbije
SRBIJA JE 4. septembra 2023 godine u glavnom gradu Indonezije Džakarti, koji je ujedno sedište zemalja ASEAN-A,potpisala Instrument o pristupanju Ugovoru o prijateljstvu i saradnji u Jugoistočnoj Aziji.
Zašto je važno za Srbiju što je “primljena” u članstvo zemalja koje čine ASEAN, najmoćnije političko-ekonomske grupacije zemalja koje se nalaze na obodu Tihog okeana li Pacifika, kako se on najćešće naziva u svakodnevnoj upotrebi i koje pripadaju velikom Azijskom kontinentu.
Dakle, Srbija je potpisivanjem Ugovoru o prijateljstvu i saradnji sa zemljama koje čine ASEAN, 2023 godine, praktično omogućila celoklupnoj srpskoj privredi da posluje sa navedenim zemljama koje se nalaze na prostoru na kome se “sudaraju” dva velika i moćna okeana Tihi i Atlanski, kao i Indijski okean.To je je izuzetno bogato područje raznim vrstama sirovina, ali i tržište veoma značajno za izvoz velikog broja proizvoda proizvedenih u našoj zemlji, kao što su na primer: polojoprivredni i prehrambeni proizvodi, zatim izvoz svih vrsta vina i rakija, i tako dalje.
To je novo tržište nastalo kao deo projekta države Srbije i Privredne komore Srbije-izvoz srpskih proizvoda na nova svetska tržišta.To je veoma važno i značajno tržište za celokupnu srpsku privredu, imajući u vidu da je od početka vojnih dešavanja u Ukrajini, kao i zbog kriznih situacija u drugim delovima sveta, došlo između ostalog i do velike podele kada je reč o trgovini i snabdevanju tržišta unutar do tada važećeg globalne trgovine, i globalnog postojanja i funkcionisanja jedinstvenog distributivnog sistema svim vrstama robe.
Sada je svet podeljen na “moje” i “njihove” zemlje, tako da jedni posluju samo sa svojim zemljama ili uvode međusobne sankcije jedni drugima do ispljenosti, ne samo svoje privrede i ekonomije nego je i došlo do poremećaja jedinstvenog svetskog i transportnog tržišta.Sada toga nema i pitanje je kada će se ono ponovo uspostaviti.Ali je je sasvim sigurno da se to u narednih nekoliko desetina godina, a možda i mnogo duže, neće dogoditi.Iz tih razloga je za zemlje kao što je naša, koja je politički i vojno neutralna, veoma i važno i značajno da stvara uslove za svoju privredu za poslovanje i prisutnost na nova tržišta kao što je tržite koje postoji unutar organizacije ASEAN.
To nije nikakva mašta, nego realnost, a to je da se stvara sasvim novi svet,kakav će on biti to u ovom trenutku niko ne može da kaže.To se najbolje može videti u oblasti svetske privrede, jer nema više jedinstvenog i samostalnog svetskog tržišta, niti jedinstvenog transportnog sisterma i kada je reč o prevozu robe brodiovima, dakle vodenim putem i kada je reč o jedinstvenom železničkom i jedinstvenom drumskom sistemu.
Konkretno, od početka sukoba u Ukrajini preko teritorije Ruske Federacije na primer ne preleću avioni zapadnih zemalja, niti su u funkciji pruge, niti funkcioniše drumski saobraćaj, tako da sada sve zemlje u svetu traže nove, na primer putne to jest transportne sisteme, kao i nove avionske pravce koji su sve duži i skuplji.
SRBIJA OD BALKANA DO PACIFIKA
Bez mnogo najava i velike buke, dok su se velike sile, sa jedne strane Rusija, a sa druge strane skoro sve zemlje članica Evropske unije, i mnoge koje to još nisu postale, sa prostora Balkanskog poluostrva, gromoglasno uključile uz veliku u direknu pomoć Sjedinjenih Američkih država i dabome Velike Britanije, kao i celog NATO sveza koji je stao na stranu Ukrajine, u taj otvoreni međusobni vojni sukob, rat niko ne spominje i to na velikom, očigledno ranije dobro izabranom i prpremljenom terenu, koji se nalazi između njih, uz to i ravnom i velikom, koji se meri površinom od nekoliko hiljada kilometara kvadratnih,dakle idealnom za te potrebe, dotle je Srbija, prošle godine, dakle 2023, kao mali miš, spretno uletela u ambar pun žita, to jest u ASEAN, i ni manje ni više, nego izašla čak do obale Pacifičkog okeana.
Dakle, pristupanjm toj organiziciji, koju čine pretežno zemlje koje geografski pripadaju Južnoj Aziji, Srbija je samim tim izašla na nekoliko velika mora koja čine, ili pripadaju velikom Tihom okeanu. I to, duž iregularnih zapadnih margina tog okeana,a na kome se nalazi ne mali boj mora, kao što su na primer:Istočno kinesko more, Filipinsko more, Japansko more, Istočnokinesko more,Sulusko more,Tasmanovo more, i Žuto more.
Ali i na Indonezijski morski put (uključujući Malajski prolaz i Toresov prolaz) koji spajaju Tihi i Indijski okean na zapadu, kao i na Drejkov prolaz i Magelanov moreuz koji povezuju Pacifik sa Atlantskim okeanom na istoku. A na severu, na Beringov moreuz koji povezuje Pacifik sa Arktičkim okeanom.Tako navedeno geografsko područje daje celokupnoj srpskoj privredi ogromne privredne mogućnosti.
Srbiji je zvanično 12.jula.2023. godine, na tada održanom 56. plenarnom sastanku ministara spoljnih poslova Asocijacije zemalja Jugoistočne Azije (ASEAN), koje je održano u glavnom gradu Indonezije Džakarti, koji je i zvanično sedište ove organiazcija, i uz saglasnost svih država, članica ove organizacije (Indonezija, Filipini, Malezija, Singapur, Tajland, Kambodža, Laos, Vijetnam, Brunej Darusalam i Mjanmar), jednoglasno joj je odobren pristupni zahtev Ugovoru o prijateljstvu i saradnji u Jugoistočnoj Aziji, koji je ustanovljan 1976 godine.
Naime, navedeni Ugovor koji je donet, to jest ustanovljen 1976. godine, ima za cilj stvaranje političke stabilnosti i bezbednosti u Jugoistočnoj Aziji, obezbeđujući mirno rešavanje sporova između zemalja. Pristup ovom ugovoru otvara mogućnosti Republici Srbiji za bliži dijalog, saradnju i uključivanje u različite mreže i platforme ASEAN-a. Ujedno, pristup ovom Ugovoru dodatno će doprineti promovisanju suštinske saradnje u ekonomskim i sociokulturnim oblastima Srbije sa ovim blokom.
Najvažnije oblasti saradnje ASEAN sa državama potpisnicama Ugovora o prijateljstvu i saradnji u Jugoistočnoj Aziji su, između ostalih, ekonomska saradnja, obrazovanje i razvoj međuljudskih kontakata, nauka, tehnologija i inovacije i održivi razvoj, dok sa pojedinim državama ASEAN Srbija može da razvija saradnju i u drugim specifičnim oblastima saradnje.
Ovo uključuje učešće na sastancima, dijalozima i inicijativama ASEAN-a, što može doprineti diplomatskim, ekonomskim i kulturnim razmenama između Srbije i navedenih država.
-Obavezivanjem na principe izložene u Ugovoru o prijateljstvu i saradnji u Jugoistočnoj Aziji, kao što su poštovanje nezavisnosti, suvereniteta, jednakosti, teritorijalnog integriteta i nacionalnog identiteta svih naroda, nemešanje u unutrašnje stvari drugih država i mirno rešavanje sporova, Republika Srbija će kroz još jedan pravno obavezujući mehanizam dokazati svoju temeljnu posvećenost miru, stabilnosti, međunarodnom pravu i multilateralizmu, istaknuto je između ostalog u Saopštenju Vlade Srbije koje izdato tim povodom.
Inače,Srbija je formalni zahtev za pristupanje Ugovoru o prijateljstvu i saradnji u Jugoistočnoj Aziji uputila 2013. godine, da bi diplomatskim naporima, uspela da obezbedi nedvosmislenu podršku svih 10 država članica ASEAN-a za pristup Srbije ovom Ugovoru.
Ono što je i te kako i veoma važno i značajno da se i naglasi i istakne, nakon potpisivanja ovog ugovor sa članicama ASEAN-a, a to je da je se među državama potpisnicama Ugovora nalaze i sve velike sile, brojne države Evrope, Azije, Afrike i Latinske Amerike (Kina 2003, Indija 2003, Japan 2004, Pakistan 2004, Ruska Federacija 2004, Francuska 2006, SAD 2009, Kanada 2009, Turska 2010, EU 2012, UK 2012, itd).Ugovor o prijateljstvu i saradnji su poslednjih nekoliko godina potpisale i: Nemačka (2019), kao i Južnoafrička Republika, Kolumbija i Kuba (2020), Danska, Grčka, Holandija, Ujedinjeni Arapski Emirati i Ukrajina (2022).
Ono što je,potrebno da se istakne, a što je i te kako i važno i značajno,a to je da pristup ovoj organizaciji, i kada je reč o Srbiji, nijebio nimalo niti jednostvan niti lak, nego da je to u praksi bio „mukotrpan“ put kroz koje su prošle skoro sve zamlje izvan članica ASEAN-a, pa i kada je reč i o našoj zemlji.Inače, Srbija je na predlog Singapura, dobila saglasnost od ostalih članica ove organizacije, da može da pristupi pod navednim uslovima ASEAN-u.
Šta Srbija ima od sporazuma sa ASEAN-om (Pun naziv Аsocijacija nacija jugoistočne Azije)
U formalnom i u praktičnom smislu izuzetno mnogo, tim pre što se, na osnovu svih sadašnjih,ali najavljenih ekonomskih i privrednih pokazatelja,očekuje da će do 2030. godine Asocijacija država Jugoistočne Azije (ASEAN) postati četvrta svetska ekonomija po veličini, dok je sada 3. najveća ekonomija u indo–pacifičkom regionu, kao i 3. najbrže rastuća glavna ekonomija u regionu u poslednjih 10 godina (odmah posle Kine i Indije)..
Inače, ukoliko bi ASEAN, posmatrali kao jednu zemlju, onda bi ona mogla da bude rangirana i kao šesta po veličini ekonomija na svetu, i to odmah iza: Sjedinjenih Američkih Država, Kine,Francuske i Nemačke.
Ono što je takođe veoma značajno, imajući u vidu stvaranje novih i politićkih i ekonomskih centara u svetu, koje se uveliko stvaraju, kao što je na primer BRIKS, dok će mnoge tek da nastanu usled ratnih dešavanja u Ukrajini, koji je doneo i doveo do tektonskih poremaćaja u svetu, pre svega u ekonomiji, naročito u privredi u to u skoro svim industrijskim granama, iz tih razloga je za svaku državu u svetu, pa i za Srbiju vaoma važno da ima izlazak na nova stvetska tržita, kao što je ASEAN na primer.
To je važno i izbog toga, što je u ovim Ukrajinskim ratnim vremenima na svetskom nivou, došlo do potpunog pucanja najznačjnih lanaca snabdevanja i to u svim industrijskim granama, što se najviše primećuje u nedostataku rezervnih delova u oblasti na primer: mašinske industrije, građevinske industrije, elektronskoj i elektroindustriji, avio industriji, automobilskoj, kao što je nedostatk složenih čipova ali i do nedostatka na prirer velikog broja šrafofa i drugih sitnih proizvoda i te kako važnih u procesu svih industrijskih grana u svetu.
Dakle, svedoci smo da je na globalnom novou „pukao” do tada jedinstveni sistem distributivnih sistema i centara u svetu, dakle, neoliberalni sistem i neoliberlna ekonomija, koje je bila okosnica svetske ekonomije do vojnih dešavanja u Ukrajini, je sada, jednostavno „pukla”,drugim rečima ona više ne postoji, što je primoralo i čelnike Evropske unije da 6.jula 2023 godine usvoje novi Strateški dokument EU u kom se jasno i glasno kaže: Vreme liberalne demokratije je prošlo.
-„Vreme u kojem je liberalna demokratija bila model očiglednog izbora je prošlo“, rekao je potpredsednik Komisije Maroš Šefčovič na konferenciji za novinare prilikom predstavljanja izveštaja.Kako se navodi u dokumentu, svet je sve više podeljen između Zapada i Kine, a Evropa ne može biti posmatrač.
-“Ključni zaključak je, da je stari model globalizacije, izgrađen na slobodnoj trgovini i globalnim lancima snabdevanja, prevaziđen.Umesto toga, ulazimo u novu eru ‘geoekonomije’. Ukratko, to znači da Evropa mora da smanji svoju stratešku zavisnost od drugih zemalja i umesto toga, da iskoristi svoje domaće resurse i poveća proizvodnju na kontinentu”, dodaje se u dokumentu.Izvor domaći i svetski mediji koji su 6.jula. 2023 godine prenele ovu važnu vest, ne samo kada je reč o Evropskoj uniji nego i za čitav svet.
Od tada, kada je reć o ekonomiji, pre svga u Evrpskoj uniji počinje jedna sasvim nova, i nepredvidiva era, sa takođe npredvidivim posledicama.To je sada sasvim sigurno nova EU, i pitanje je da li i će u skoroj budućnosti iz navedenih razloga biti prihvatljiva i za same njene sadašnje članice a kamoli za one države koje žele ili su na putu da pristupe EU, imajući u obzir i njenu direknu umešanost u vojna zbivanja u Ukrajini, ali i njenu novu strategiju između ostalog, i u odnosu na Narodnu Republiku Kinu, koju više ona ne smatra svojim strateškim partnerom, nego zemljom sa kojom je poželjno sarađivati.
U takvim, novim svetskim okolnostima, je za Srbiju veoma, ne samo prihvataljivo nego i veoma perspektivno, od kada je pristupila ASEAN-u koji se se graniči sa Indijom, Kinom, Bangladešom, Istočnim Timorom i Papua Novom Gvinejom, i ima pomorske granice sa Indijom, Kinom, Palauom i Australijom da ne samo sarađuje sa zemljama članica ove organizacije kada je reč i o ekonomiji i o privredi, nego i sa ostalim zemljma koje se nalaze na tom veoma i važnom geografskom području u tom delu sveta.
Ono što je takođe važno, što treba da se istakne i naglasi, a to je da ASEAN između ostalog pokriva kopnenu površinu od 4,4 miliona kvadratnih kilometara, ili 3% ukupne kopnene površine zemlje. Pored toga, njene teritorijalne vode porkrivaju oblast koja je oko tri puta veća od njihove kopnene površine, što im omogućava da imaju veoma dobre morske veze u tom delu sveta, a naraočito kada je reč o ribarstvu koje u svim navedenim zemljama veoma razvijeno.
Zemlje članice ASEAN-a, zajedno imaju populaciju od oko 640 miliona ljudi, ili 8,8% svetske populacije,pored toga, u okviru globalne trgovine, više od 3,4 hiljade milijardi dolara vrednosti svake godine prolazi kroz region ASEAN-a, što ga čini strateški veoma važnom tačkom svetske ekonomije.
Dakle, sa takvom organizacijom Srbija je od 12 jula 2023 godine uspostavila ekonomsko –privrednu saradnju i to sa sledećim zemljama koje čine ASEAN, koje pripadaju Jugoistočnoj Aziji, a koja je pod regija Azije, to jest azijskog kontinenta i to:
1. Brunej, zvaničnan naziv je Brunej Darusalam je, država koja ima oko 400.000 stanovnika po popisu iz jula 2010. godine.Nalazi se u jugoistočnoj Aziji, i to na severu ostrva Borneo, a koje se nalazi na obali Južnog kineskog mora,koji je deo Kineskog mora, a koje je ustvari ivično more Tihog okeana u Aziji.Brunej se poslednjih decenija transformisao u novoindustrijalizovanu državu, sa velikim izgledom, pre svega zbog svog geografskog položaja, da se uz pomoć zemalja ASEN-a, ali i drugih razvijenih držva koje se nalaze na prostoru Azije, još više industrijalizuje, tako da je idealan za strana ulaganja u svim njenim idustrijskim granama.
2. Indonezija ili zvanično Republika Indonezija, je država koja se nalazi u jugoistočnoj Aziji. Obuhvata arhipelag od 13.466 ostrva i najveća je ostrvska država na svetu , a po površini koju ona ima je 14. najveća zemlja na svetu. Indonezija ima više od 260 miliona stanovnika, tako da je po brojnosti stanovnika na četvrtom mestu u svetu.
Privreda:Indonezija ima mešovitu privredu u kojoj i privatni sektor i vlada imaju značajne uloge.Nominalni bruto društveni proizvod Indonezije je od 2014. godine u stalnom rastu, tako da je on u proseku sada veći od 900 milijardi američkih dolara, ili preko 3.500 dolara po stanovniku, tako da se po visini nominalnog BDP-a nalazi se na šesnaestom, a po visini BDP-a merenog paritetom kupovne moći na osmom mestu u svetu. Od industrijskih grana,prerađivačka industrija je u ovoj zemlji veoma razvijena ali i raznovrsna, tako da je u ovoj oblasti izvoz Indonezije u velikom delu sveta vema značajan.
Pirinač je najvažnija poljoprivredna kultura u zemlji, tako da je Indonezija sada treći proizvođač ove namirnice u svetu, dok je u proizvodnji palminog ulja, kaučuka, kasave i kokosa na prvom mestu u svetu. Ostali bitniji poljoprivredni proizvodi su kakao, kafa, duvan, čaj, i banane.
Indonezija je u isto vreme i veliki proizvođač nafte i prirodnog gasa, po čemu je 10 u svetu.
3. Kambodža: ili zvanično Kraljevina Kambodža, ranije poznata i kao: Kampućija, je država u jugoistočnoj Aziji, koja sa svojom teritorijom na jugozapadu izlazi na Tajlandski zaliv, koji je deo Južnog kineskog mora, pa samim tim i na Tihi okean. Graniči se na zapadu i severu sa Tajlandom, na severu sa Laosom a na istoku i jugu sa Vijetnamom.
Privreda:Glavne privredne aktivnosti su poljoprivreda, turizam i proizvodnja odeće i obuće. Kambodža izvozi pirinač, čaj, duvan, drvo, banane, kafu, šećer, kakao, kokos, bambus, kaučuk, jutu, ribu, meso, plastiku, zlato, auto delove, igračke, tropsko voće itd.Ono što je značajno i važno za ovu zemlju a to je da ona 1990. godine do danas aktivno sprovodi ekonomske reforme, beleži ekonomski rast svake godine koji je viši od 7 odsto godišnje, što je značajno doprinelo da je veliki broj direktnih stranih investicija u Kambodžu daošao iz: Narodne Reapublike Kine, Vijetnama, Tajlanda, Južne Koreje, Indonezije, Japana, kao i drugih država u svetu, koje su veoma pozitivno uticale na privredni, ekonomski rast i razvoj ove države.
4. Laos ili zvanično Laoska Narodna Demokratska Republika je država koja se nalazi u jugoistočnoj Aziji, ali bez izlaza na more.U Laosu živi oko 6,5 miliona ljudi. Glavni i najveći grad je Vijentijan.
Reka Mekong je bogata ribom, i zahvaljujući njoj, ribolov u ovoj zemlji veoma razvijen, tako da Laos danas izvozi rečnu ribu kao što su som i šaran.Riba ulovljena u reci Mekong, je zbog svog kvaliteta veoma cenjena u svetu, posebno u prestižim hotelima i restoranima, tako da je u svežem stanju ima sve više i u beogradskim,kao i u restoranima u drugim gradovima u Srbiji. Laos najviše izvozi gumu od kaučuka, pirinač, biber, začini, šećernu trsku, ananas… Ostale značajne delatnosti u ovoj zemlji su rudarstvo i turizam.
5. Malezija je država koja se takođe nalazi u jugoistočnoj Aziji i koja ima površinu od 330.803 km²..Glavni grad Malezije je Kuala Lumpur a sedište savezne vlade je u Putradžaji. Prema popisu iz 2010. godine u Maleziji živi 28,33 miliona ljudi.
Nakon sticanja nezavisnosti, ekonomski pokazatelji Malezije su među najboljima u Aziji, sa prosečnom godišnjom stopom rasta BDP-a od 6,5% i to u kontinuitetu od skoro pedeset godina. Privreda se tradicionalno oslanja na prirodna bogatstva zemlje, ali su njoj veoma brzo razvija i obrazovanje i nauka, kao i: turizam, trgovina, a naročito zdravstveni turizam. Danas Malezija spada među novoindustrijalizovane zemlje sa tržišnom privredom.Po visini BDP-a je na trećem mestu u jugoistočnoj Aziji, dok je u svetu na 29. mestu.
Malezija je poslednjih tridesetak godina, doživela privredni preporod i to zahvaljujući pre svega velikim inostranim ulaganjima, kao što je na primer elektonika (proizvodnja elektronskih uređaja), a bogata je nalazištima nafte. Danas spada u grupu srednje razvijenih država sa BDP-om od 12.100 USD po stanovniku mereno po PPP-u od 2003 godine.
Melazija dnas ima visoko razvijenu privredu, sa dosta dobro razvijemo indstrijom u mnogim granama kao što je metalurgija, elektroindustrija, hemijska, brodogradnja i prehrambena industrija.Pored toga ova država ima i svoja značajna rudna bogatstva, kao što su:gvožđe,bakar,volfarm,boksit, kolumbit itd.a raspolaže i značajnim ležištima nafte. Poljoprivreda je u ovoj zemlji takođe dobro razvijena, tako da su njeni poljoprivredni poroizvodi prisutni u velikom broju zemalja ne samo u Aziji, nego i u svetu, a u posledenje vreme njihovi proizvodi su sve prisutniji i u Evropi.Malezija je između ostalog i veliki proivođač:kaučuka, bibera, palminog ulja, kokosovog oraha, banana, ananasa, šećerne trske kao i duvana.
6.Mjanmar ili zvanično Republika Savez Mjanmara,ranije poznata kao Burma, je država koja se nalazi u jugoistočnoj Aziji, na obalama Bengalskog zaliva i Andamanskog mora. Površina Mjanmara je 676.578 km². Po površini je 40. država u svetu, a 11. u Aziji. Od 2005. glavni grad je Nejpjido. Najveći grad i doskorašnja prestonica je Rangun. Sa populacijom od 55.074.209 stanovnika (2022.), što je oko 0.7% svih stanovnika na planeti,tako da je sada na 26 mestu u svetu po broju stanovnika.
7.Filipini, zvanično Republika Filipini,je ostrvska je država u jugoistočnoj Aziji i sama čini arhipelag sa 7.641 ostrva, koji je podeljen u tri celine: Luzon, Visaja i Mindanao. Glavni grad je Manila, dok je najveći grad Kezon Siti, tako da oba grada zajedno čine metropolitansko područje Manile.
Severno od Filipina preko Luzonskog moreuza nalazi se Tajvan; Vijetnam se nalazi sa zapadne strane Južnokineskog mora, dok je prema jugozapadu Sulusko more koje odvaja Filipine od ostrva Borneo, dok ga Celebesko more odvaja od drugih indonežanskih ostrva; prema istoku izlazi na Filipinsko more. S obzirom da se nalazi u Vatrenom pojasu Pacifika obiluju velikim prirodnim bogatstvima što ih svrstava među zemlje sa najraznovrsnijom florom i faunom. Sa površinom od oko 300.000 km², Filipini su 64. zemlja po veličini u svetu. Filipini imaju 100 miliona stanovnika, tako da je po broju stanovnika ova zemlja na sedmom mestu u Aziji, dok je na 12 mestu u svetu.
Privreda Filipina je jedna od najrazvijenijih,među zemljama koje čine ASEAN , ali se u isto vreme na svetskom nivou smatra zemljom u razvoju. Veliki je procenat radno sposobnog stanovništva, koje radi u tekstilnoj industriji i u proizvodnji odeće i patika. Od poljoprivrednih proizvoda najviše se izvoze pirinač, čaj, rum, kafa, drvo banane, kakao, ananas, guma od kaučuka, plastika, igračke, meso, riba, naročito tuna, čili i paprike, sladak krompir ili batat, kasava, kokos itd. Zemlja ima znatne količine raznih vrsta ruda kao i naftu.
8.Singapur, ili zvanično Republika Singapur je zapravo jedno veliko ostrvo, koje je istovremeno i grad-država u jugoistočnoj Aziji. Nalazi na 137 km severno od ekvatora, južno od maležanske države Džohor i severno od Indonezije. Sa svojih 710 km², Singapur je danas jedan od nekoliko preostalih gradova–država na svetu,tako da je on ustvari i najmanja država u Jugoistočnoj Aziji,koga zbog njegovog strateški važnog položaja koji ima u tom delu Azije zovu i „Azijski Gibraltar”.
Singapur ima visoko razvijenu privredu, koja se istorijski posmatrano bazira na isključivo bescarinskoj trgovini. Zajedno sa Hongkongom, Južnom Korejom i Tajvanom, Singapur je zbog svoje razvijene ekonomije dobio naziv jedan od Četiri Azijska Tigra. Inače, Singapur od sirivine, kao i Japan i Hongkong nema ništa, tako da njegova celokupona privreda zavisi od izvoza prerađenih i to uvoznih proizvoda. I po tome je jedinstven ekonomsko-privredni fenom u svetu-gde od ništa pravi nešto.Dakle,njegova ekonomija se ukratko zasniva na sledeće, tako da iz drugih zemalja i to pod najpovoljnjim uslovima kupuje veliki broj sirovina, polugotovih ili gotovih proizvoda i to u svim industrijskim granama, da bi zatim u svojim fabrikama i drugim preduzećima iste doradio,preradio ili jednostavno sa minimalnim radom i ulaganjima, sada te iste proizvode upakova kao svoj proizvod izvezao u skoro sve zemlje sveta.
Inače, sama proizvodnja je u Singapuru veoma raznolika, dok je okosnica njegove industrije zapravo elektronika, to jest elektronska industrija, koja je po raznolikosti proizvoda jedna od najrazvijenijih u svetu.Tako Singapur, na primer od 2006. godine proizvodi oko 10% svetske proizvodnje elektronskih podložaka za elektronska kola. Pored navedene industrije u Singapuru je razvijena i prerada nafte, koju takođe nema.Zatim, hemijska industrija, mašinska industrija i biohemijska proizvodnja.Pored toga Singapur je i najprometnija luka na svetu po utovarene tonaže, svihvrsta roba na godišnjem novou, i četvrta je najveća devizna berza na svetu posle Londona, Njujorka i Tokija.
Singapur je poznat i po tome, kao najprijateljskija za poslovanje privreda na svetu,u kojoj radi na hiljade stranih radnika,pretežno iz srednje klase u multinacionalnim korporacijama.
Inače,Singapur ima 14 bilateralnih i multilateralnih trgovinskih sporazuma, koji mu omogućavaju još bolji ekonomski napredak. Iz tih razloga, Singapur je pored Hong Konga jedan od najperspektivnijih poslovnih mesta i za poslovanje i za ulaganje u svetu.To se odnosi i na preduzeća iz Srbije.
9.Tajland, ili zvanično Kraljevina Tajland je država koja se takođe nalazi u jugoistočnoj Aziji, i koja na jugu zemlje izlazi na Tajlandski zaliv, koji je deo Južnog kineskog mora, dok se na zapadu graniči sa Mjanmarom, on se na severu i istoku granići sa Laosom i Kambodžom a na jugu sa Malezijom.
Tajland je značajan izvoznik poljoprivrednih mašina ali i drugih poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda,kao i drugih vrsta proizvoda u više industrijskih grana u Aziji, ali i u svetu, jer je veliki izvoznik pirinča, soje i soja sosa, kao i tajlandskog čilija i bibera.Tajland je poznat po svojoj specifičnoj svili.
Tajland je poznat i po tome, što se na njegovoj teritoriji nalazi veliki broj stranih i domačih kompanija koje se bave telekomunikacijama, kao što je proizvodnja svih vrsta telefona i elektronike, kao i drugih uređaja.Od drugih industrijskih grana na Tajlandu je razvijena i druga industrijska porizvodnja kao što je na primer, metalurgija, poljoprivreda, i turizam koji su vodeći sektori njegove ekonomije.
10. Vijetnam ili zvanično Socijalistička Republika Vijetnam je najistočnija zemlja Indokineskog poluostrva u jugoistočnoj Aziji. Graniči se sa Kinom na severu, Laosom na zapadu i Kambodžom na jugozapadu, dok je na istoku Južno kinesko more. Broj stanovnika Vijetnama je 90 miliona, i po tome je Vijetnam trinaesta najmnogoljudnija zemlja na svetu,a osma u Aziji.
Godine 1986, vlada je inicirala seriju ekonomskih i političkih reformi čime je počeo Vijetnamski put integracije u svetsku ekonomiju. Vijetnam je poslednjih 15 godina imao najviši globalni indeks generatora rasta među 11 glavnih ekonomija u svetu. Uspešne ekonomske reforme, dovele su do njegovog pristupanja Svetskoj trgovinskoj organizaciji 2007. godine.
Privreda Vijetnama:
Prema predviđanju Goldman Saksa iz decembra 2005, vijetnamska ekonomija će postati 21. po veličini u svetu do 2025, sa procenjenim nominalnim GDP od $436 milijardi i nominalnim GDP po stanovniku od $4.357. Takođe,prema predviđanju iz 2008. PricewaterhouseCoopers agencije, Vijetnam će verovatno biti najbrže rastuća nova ekonomija u svetu do 2025, sa mogućim stepenom rasta od skoro 10% godišnje u realnim dolarima dok je HSBC predvideo 2012. godine da će totalni GDP Vijetnama prestići Norvešku, Singapur i Portugaliju do 2050.
Vijetnam je snažno razvio proizvodnju, informacione tehnologije i visoko tehnološke industrije.Pored toga,Vijetnam sve prisutniji i u naftnoj industriji, tako da on trenutno treći po veličini proizvođač nafte u jugoistočnoj Aziji. Sa prosečnom godišnjom proizvodnjom od 318.000 barela na dan.
Vijetnam je veliki proizvođač mobilnih telefona u svetu, kao i drugih elektronskih proizvoda, sobzirm da ima dosta razvijenu elektronsku industriju.Vijetnam je postao i veliki izvoznik poljoprivrednih proizvoda. On je sada najveći proizvođač indijskih oraha na svetu, sa jednom trećinom globalne proizvodnje, najveći je proizvođač crnog bibera, koja čini jednu trećinu svetskog tržišta; drugi je po veličini izvoznik pirinča, posle Tajlanda. Drugi primarni izvozni proizvodi Vijetnama su čaj, guma, i proizvodi od riba,posebno konzervirani.
Pored toga, Vijetnam je poslednjih dvadestak godina uložio veliki novac u razvoj obrazovanja, a posebno nauke, tako da Vijetnam trenutno radi na razvoju domaćeg svemirskog programa, i planira da konstruiše sopsteveni svemirski centar.Vijetnam je takođe napravio znatan napredak u razvoju robota, kao što je TOPIO humanoidni model.Pored robotike, koju je razvio na veoma visokom tehnološkom nivou, on je poznat i po proizvodnji velikog broja mašina-robota, koje se primenjuju u svim industrijskim granama, od prehrambene industruje,elekto i elektronske industrije,građevinske, mašinske,avio do onih koji se koriste u kosmičkom programu.Posebno je sve poznatiji u svetu u proizvodnji medicinske opereme na bazi robotike i veštačke intelegenicije.
Dakle, na osnovu pojedinačnih mogućnosti, svake članice ASEAN-a, jasno je da je Srbiji otvoren put i da sa svakom od njih može da uspostavi i pojedinačnu pre svega ekonomsku saradnju,tim pre, što mnoge od njih, na svetskom nivou poseduju veliki broj, na primer spscifičnih poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda koje naša zemlja uvozi, i to u velikom broju slučajeva preko raznih međunarodnih posrednika.Tako da se na ovaj način, otvara mogućnost da sada naša preduzeća mogu da i za potrebe naše zemlje, ali i za potrebe država koje pripadaju našem geografskom prostoru, kao što su sada nove zemlje koje su dobile svoju samsotalnot, kao biše republike u okvuru tada jedinstvene SFRJ države, kao i za potrebe svih zemalja koje pripadaju Balkanskom poluostrvu, ali i za potrebe zemalja koje sada pripadaju Evropskoj uniji, da za njihove potrebe uvozi, to jest iste snabdeva sa velikim brojem proizvoda proizvedenih u zemljama koje pripadaju ASEAN-u,kao što su na primer razne vrste čajeva,začini, riba u svežem i prerađenom, konzerviranom obliku, zatim razne vrste ruda i proizvoda dobijenih od njih.Ali i proizvode koje pripadaju takozvanoj viskoj tehnologiji kao što su na primer razne vrste čipova, ali i delova koji mogu da se koriste u oblasti robotike,ali kosmičke industrije. Ali i da za njihove potrebe uvozi razne vrste mašina i drugih gotovih ili polugotovih proizvoda u oblasti:elektronike,elektronskoj industrije, građevinskoj, avio,automobilskoj, poljoprednoj i prehrambenoj indsutriji, kao što su na primer razne mašine ili oprema kao i delovi itd.
Dakle, kada je reč o našim preduzećima, a koja se bave uvozom i izvozom svih vrsta robe, su na ovaj način u odnosu na druga, koja se nalaze u velikom broju država, a koje se nalaze, ne samo u našem okuženju, su što se toga tiče u izuzetno velikoj prednosti.
Pored toga „pristupanjam“ Srbije članstvu organizaciji ASEAN, stvorene su i druge izvanredne mogućnosti, i to pre svega za preduzeća u našoj zemlji koja posluju u svim industrijskim granama, a to je da mogu od sada da uspostavljaju i direkne poslovne kontakte sa velikim brojem preduzeća koja postoje u tim zemljama, a neka od njih su i vodeća u nekim industrijskim granama u svetu, ili su veliki proizvođači elektronske opreme, i drugih sličnih uređaja koje sada naša zemlja uvozi sa tog velikog azijskog regiona, koji je poznat, na planetarnom nivou, uporavo po proizvodnji elektonike, od proizvodnje velikog broja čipova, do delova, uređaja i opreme koji su neophodni našoj elektronskoj industriji.
To ne samo da su mogućnosti, nego su sada i direkna prednost, zašto da ne, da se na primer u Nišu, koji je u nekadašnjoj velikoj Jugoslaviji, bio grad elektonike, da se ponovo, zahvaljući pre svega toj saradanji, ovoga puta u okviru „ravnopravnog člana“ sa njima, ponovo stvore uslovi da on opet postane ne samo grad elektronike nego i robotike, veštačke intelegencije ili napredne, kako je pravilnije da se kaže,ali i veliki proizvođač čipova široke namene ali i specijalizivanih za potrebe veštačke intelegencije. I to na primer u okviru konkretne saradnje sa preduzećima u Singapuru, Vijetnamu, ali i u Narodnoj Republici Kini itd.
To se odnosi i na ostala preduzeća ne smo u Nišu, nego i u drugim gradovima na jugu Srbije, koja bi mogla da postanu direkni partneri preduzećima koja postoje u okvuru ASEAN-a, i da zajedno sa njima učestvuju u razvijanju velikog broja programa u okviru svih industrijskih grana, pa i kada je reč o kosmičkom programu po čemu su preduzeća u Vijetnamu poznata širom sveta. ili sa Indijom ili Kinom koje takođe imaju dosta razvijen kosmički program.
Pored toga, Niš bi mogao i da ponudi posebnu poslovnu zonu koja bi bila namenjena isklučivo preduzećima zemalja članica ASEAN-a.
Inače,Srbija je sa deset članica ASEAN-a u 2022. godini ostvarila ukupnu razmenu od 710 miliona dolara, što je nesumnjivo ne samo nedevoljno, nego se može reći i malo u odnosu na međusobne mogućnosti, imajući u vidu da se radi o jednom veoma ekonomski prosperitivnom regionu. Na osnovu prvih najava iz Privredne komore Srbije, a nakon saznanja da je Srbija, potpisala Ugovoru o prijateljstvu i saradnji sa zemljama ASEAN-a, rečeno je da će se taj trend rasta u trgovinskoj razmeni sa državama članicama ove organizacije dinamično nastaviti i u narednim godinama, sobzirom da se očekuje da će ona uskoro postati i četvrta ekonomija u svetu.
Isto tako,prema podacima Privredne komore Srbije, koji su saopšteni povodom potpisivanja Ugovora o prijateljstvu i saradnji sa zemljama ASEAN-a, može se na osnovu njih videti da naša zemlja beleži deficit u okviru te saradnje, jer izvozimo drvo, mašine za pakovanje, fosfate kalcijum, kombinovane frižidere i zamrzivače u vrednosti od svega 30 miliona dolara. Dok uvozimo pametne telefone, kaučuk, palmino ulje,elektonska integrisana kola, kafu, mašine za prenos glasa u vrednosti od 491 milion dolara, kao i drugu robu.
U sada novim okolnostima, Srbija bi mogle u zemlje članica ASEAN-a između ostalog da izvozi i to: vino u neograničenim količinama, imajući u vidu da su zmlje sa tog geografskog područja veliki uvoznici vina, naročito Vijetnam, ali i svih proizvoda koje može da proizvede i da ponudi celokupna naša prehrambena industrija, kao što su sve vrste džemova,zatim zamrznuti grašak i boraniju, zamrznuto voće i povrće kao i druge proizvode koji bi mogla da koristi njihova celokupna turističke idustrija, koja je jedna od najrazvijenih u svetu, kao što su na primer,Tajland, Indonezija, Vijetnam, Singapur itd, a koja zbog velikog broja turista upravo iz evropskih zemlja iste i uvoze.
Isto tako, Srbija bi mogla za potrebe tržita koje je veće od 600 miliona stanovnika,ali ne samo zbog njih, nego i zbog dolaska velikog broja stranih turista u skoro svim zemljama koje su članice ASEAN-a i da izvozi u skoro neograniučenim količinama i sve vrste proizvoda od mesa, kao i sve vrste sireva itd.
Ono što je malo poznato, ne samo u Nišu, nego i u našoj zemlji, a to je da vijatnamske kompanije već više godina traže poslovnu saradanju sa preduzećima iz Srbije. Dakle, tu je izuzetno velika prilika da se u Nišu omogući dolazak preduzećima iz Vijetnama, kao i kada je reč o Sngapuru i drugim državama koje pripedaju zemljama koje čine moćnu organizaciju ASEAN.
ASEAN OTVARA VRATA „OTVORENOM BALKANU“
Stvaranjem uslova Srbiji za lakaši pristup zemljama ASEAN-a, samim tim otvaraju se i mogućnosti, da preko nje tu saradnju ostvare i ostale zemlje, koje su pored Srbije osnivači nove ekonomske organizacije na ovim prostorima pod nazivom „Otvoreni Balakan“.
Kao što su sve vrste vina, poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda između ostalog i tako dalje.
Kada je reč o izvozu poljoprivrednih proizvoda, to se u našoj zemlji malo zna, a to je da se žito, kukuruz kao i drugi poljoprivredni poroivodi kupljeni u Srbiji,izvoze u milionima tona u skoro svim zemljama koje su članice ASEN-a, ali ne direkno u direktnoj pogodbi sa našim proizvođačima, nego preko posrednika, sa kompanijama iz trećih država. Tako na primer indonežanske kompanije koje se bave tim poslom, ali i druge, za potrebe tržišta ASEAN-a kupuju milione tona srpkog žita i to svake godine.To se odnosi i na ostale zemlje koje su članice „Otvorenog Balkana“ ili to tek nameravaju da budu.
OTVORENI NOVI PUTEVI ZA TRANSPORT ROBE OD SRBIJE DO PACIFIKA I INDIJSKOG OKENA I ARTIKA POD NAZIVOM: JEDN POJAS-JEDAN PUT
1. Azerbejdžan, Gruzija i Turska otvorile su 2017 godine, novu železničku prugu koja ih povezuje i smanjuje vreme prevoza robe između Kine i Evrope.
Pruga je duga 826 kilometara i ide od glavnog grada Azerbejdžana Bakua, preko gruzijske prestonice Tbilisija, do mesta Kars u Turskoj.
Roba se sada ne samo iz Narodne Republike Kine, nego i iz svih država koje se nalaze na prostoru jugoistočne Azije, i koje čine ASEAN, dakle od Pacifika, kao i svih drugih država koje se nalaze u Aziji, kao i u Centralnoj Aziji, prevozi pravcem nove pruge koja povezuje glavni grad Kazahstana, koji se opet zove Astana, zatim se roba preko trajekta, ne pretovaruje, nego se čitave kompozicije dakle, sa svim vagonima, „ubacuje” u specijlne trajete koji su napravljeni samo za tu priliku i takve potrebe,koji se zatim prevoze Kaspijskim jezerom, do Azerbejždana, zatim preko gruzijske prestonice Tbilisi se dalje železnicom prevozi do turskog grada Karas, u kome se povezuje sa već postojećem prugom koja ide preko Turske do Istanbula, a odatle preko Sofije do Niša.
Kada je reč o prugama od posebnog značaja je izgradnja i završetak pruge Beograd- Novi Sad i Novi Sad – Budimpešta koja je u funkciji i kineskog ekonomskog projeta „Pojas i Put“,ili koji je mnogo više poznatiji kao „Novi kineski put svile“. To je značajna pruga koja će povezati luku Pirej, pre svega sa našim gradovima u prvom redu Niša, koji će u doglednoj budućnosti biti glavno čvorište preko koga će ne samo prolaziti nego i primati roba u prvom redu ona koja dolazi iz Azije,ali i ona koja će dolaziti iz ostalih, ne samo evropskih država, nego i iz drugih delova sveta, kao što su zemlje koje se nalaze na bliskom istoku.To znači da će luka Pirej, koja je sada u vlasništvu kineskih kompanija biti povezana sa Pekingom, a u Srbiji kako sa Nišom, Beogradom, Novim Sadom tako i sa Požegom, koja će takođe u doglednoj budućnosti postati novi značajan regionalni centar na navedenoj relaciji,pre svega prema Aziji, ali i Ruskoj Federaciji i njenim dva velika projeta od kojih jedan ovih da i zvanično počeo da radi, a to je novi transporni koridor za Indiju.
U Požegi će na primer, u tom novom distributivnom centru moći da se pakuje i priprema za izvoz, ne samo za potrebe tržišta zemalja članica ASEAN-a, dakle, ne samo malina, nego i drugi poljopriovredni i prehrambeni proizvodi koji su prepoznatljivi za to geografsko područje u našoj zemlji, nego će se na ovaj način omogućiti i izvoz svih vrsta roba koja se proizvodi u fabrikama i drugim preduzećima, koja gravitiraju u tom ili ka tom području.
Kao i kada je reč o Nišu, gde će se u tom budućem distributivnom centru, koji će imati međunarodni značaj, a koji u ovom trenutku ne postoji u Nišu, moći da pakuje, prima i kontejnerima transportuje na primer u zemljama Azije, ali Bliskog i dalekog istoka u svežem,zamrznutom stanju, ili kao prerađeni dakle, gotov proizvod na primer:oblačinska višnja,šljivi u svežem ili prerađenom stanju,ali i kao osušeni proizvod, a koje ima i u Toplici i Blacu, koji je jedan od najvećih po proizvodnji šljiva u Srbiji.Kao i kada je reč o drugim proizvodima proizvedenih u velikom broju industrijskih grana.
Takvi distrubitivni centri će biti neophodni, jer kada se pusti u rad nova brza pruga od Novog Sada do Subotice, bez obzira što je kada je reč o drugim prugama unutar našeg železničkog sistema, čije su rekonstrukcije u toku, kao kada je reč o pruzi Niš-Beograd, ili Niš srpko-bugarska granica, čije su rekonstrukcije u toku, i što je trenutno iz istih razloga pruga Niš-Solun u prekidu,na taj način će naša zemlja opet biti otvorena za saobraćaj, i biti na taj način umrežena sa ostalim prugama kako u zemljama Evrope, tako i kada je reč o zemljama u Aziji.
Jer,kako je najavljeno iz kineskih državnih železnica, već od 2025 godine kroz našu zemlju, može se očekivati na stotine, a kasnije i mnogo više teretnih vozova koji će povezivati ne samo Narodnu Republiku Kinu, nego i zemlje ASEAN-a sa evropskim zemljama.Inače, jedna kineska kompozicija u proseku ima od 50 do 100 vagona u kojima se isključivo nalaze kontejneri koji su puni pre svega kineskom robom, ili i robom drugih zemalja iz Azije, koja je neophodna preduzećima koja posluju u skoro svim evropskim zemljama,bez obzira da li su ona u vlasništvu stranih,ne samo kineskih preduzeća, nego i za potrebe “domaćih” kompanija, i to u skoro svim industrijskim granama.
-Broj teretnih vozova koji su saobraćali na ruti Kina-Evropa u 2021. godini već je krajem avgusta dostigao prekretnicu od 10.000 vozova, navodi Kineska državna železnička grupa. Brzi rast broja teretnih vozova na relaciji Kina-Evropa znači da je došlo do povećanja od 32 odsto u odnosu na isti period prošle godine, dodaju iz kompanije.
Tako da se sa razlogom očekuje, da će se tim novim transportnim sistemima, i to kontejnerima iz naše zemlje prema Aziji, ubuduće transportovati i naša roba, što će značajno uticati na naš izvoz, pre svega u odnosu na zemlje koje su članice ASEAN-a
Novi transportni koridor je dugačak 7.200 km. povezuje Mumbaj, Bandar Abas, Baku, Bandar Anzeli, Astrahanj, Moskvu, i ono što je i te kako veoma važno, a to je da ne podleže sankcijama koje su uvedene protiv Rusije i Irana, pa samim tim i nije pod uticajem zapadnih zemalja.
-Iran je saopštio da je uspešno obavljen prvi tranzit ruskog tereta u Indiju Međunarodnim tranzitnim koridorom „Sever-Jug”.
– Teret je napustio Sankt Peterburg 13. juna,2023 godine prošao kroz luku Anzali na Kaspijskom moru i iransku luku Bander Abas, pre nego što je stigao u Indiju – navodi se u saopštenju kompanije IRISL.
-Međunarodni transportni koridor „Sever-Jug” je multimodalna transportna mreža pomorskog, železničkog i drumskog transporta između Rusije i Indije, sa transportnim i pretovarnim čvorištem u Iranu.
-On povezuje Mumbaj, Bandar Abas, Baku, Bandar Anzeli, Astrahanj, Moskvu i Sankt Peterburg.
-Dugoročno gledano, koridor bi mogao postati alternativa tradicionalnim putevima kroz Suecki kanal, Sredozemno more i Bosfor.
-Prema zvaničnicima indijske vlade, ovaj koridor može smanjiti vreme i troškove isporuke svih vrsta roba za 30-40 odsto. Mnogo je kraći od sadašnje rute koja prolazi kroz Suecki kanal i Sredozemno more. Tako da roba koja se transportuje kroz Suecki kanal putuje od 45-60 dana da bi stigla na primer do Evrope, dok je ovim novi putnim pravcem potrebno od 25 do30 dana.
Biće to najveći železnički pravac u svetu za prevoz kontejnera, a to znači da će roba u oba pravca stizati mnogo brže nego do sad, i da će samim tim, zbog transporta biti i znatno jeftinija.
Prikaz pruge od Pireja, preko Beograda do Budimpešte
Rusija gradi put od 150 milijardi dolara koji će spojiti svet?
Rusija namerava da u razvoj Severnog morskog puta, najkraće rute koja spaja Evropu i Aziju, u narednim godinama uloži nešto više od 150 milijardi dolara. Stručnjaci su saglasni da čim bude realizovana sva neophodna infrastruktura potrebna za obezbeđivanje plovidbe tokom čitave godine, ova ruta bi mogla da preuzme primat u odnosu na Suecki kanal.
Dakle, dok se zbog vojnih zbivanja u Ukrajini, evropske države, Sjedinjene Američke Države, Velika Britanije i druge, još više zaglavljuju na velikom ukrajinskom prostoru, istočno od Srbije se događaju neverovatne geoekonomske promene.Stvara se potpuno novi svet i to pred nosom EU i SAD.
To je za Srbiju velika,pre svega ekonomska prilika, sobzirom da u tim novim privredno-ekonomskim poslovima učestvuju „njeni prijatelji“ sobzrom da je Srbija punopravni ćlan projeta Narodne Republike Kine „Pojas i Put“, da je pridruženi član Evroazijske ekonomske zajednica i da je ovih dana potpisla Ugovoru o prijateljstvu i saradnji u Jugoistočnoj Aziji, sa zemljam koje čine ASEAN.
Da li će i da je iskoristi. Ostaje da se vidi. Nadamo se.
Srbija potpisala Ugovor o prijateljstvu i saradnji sa zemljama Jugoistočne Azije
Srbija potpisala Ugovor o prijateljstvu i saradnji sa zemljama Jugoistočne Azije
Međutim, navedeni ugovor je formalno stupio na snagu, nekoliko meseci kasnije, tačnije 4.09.2023 godine u Džakarti za vreme održavanja 43.samita zemalja ASEAN-a, na kome su prisustvovali ministri inostranih poslova zemalja članica ove organizacije.Tom skupu prisustvovao je i Ministar inostranih poslova Srbije Ivica Dačić, koji je u ime Srbije i potpisao taj ugvor čiji puni naziv glasi: Instrument o pristupanju Ugovoru o prijateljstvu i saradnji u Jugoistočnoj Aziji.
Tim povodom u sedištu ASEAN-a u Džakarti održana je svečanost. Na toj svečanoj ceremoniji gvorio je i Ministra inostranih poslova Srbije u Vladi Srbije Ivica Daćić, koji je tom prilikom rekao da mu je velika čast što danas, u ime Vlade Srbije, potpisuje instrument o pristupanju Ugovoru o prijateljstvu i saradnji u Jugoistočnoj Aziji, dodajući da je ovo za Srbiju događaj od velikog značaja za dalje unapređenje saradnje sa prijateljskim zemljama.A zatim je prisutne ministre inostanih poslova zemalja ASEAN-a ,podsetio da je Srbija naslednica bivše Jugoslavije i da je ponosna na višedecenijsko prijateljstvo koje ima sa zemljama jugoistočne Azije, koje doseže još od pedesetih i šezdesetih godina prošlog veka iz perioda osnivanja Pokreta Nesvrstanih.
“Mi delimo izuzetno prijateljska osećanja prema Indoneziji i drugim zemaljama koje su članice ASEAN-a”, rekao je Dačić., a zatim je istakao da su principi kojih se Srbija držala svih ovih godina i principi ASEAN-a, a to su uzajamno poštovanje nezavisnosti, suvereniteta, jednakosti, teritorijalnog integriteta i nacionalnog identiteta svih naroda, nemešanja u unutrašnje stvari drugih država, prevazilaženje svih razlika mirnim putem.
“Zato ću sa zadovoljstvom danas potpisati instrument i hvala vam puno na poverenju”, poručio je tom prilikom Dačić u Džakarti.
Inače,države članice Asocijacije zemalja Jugoistočne Azije:Indonezija, Filipini, Malezija, Singapur, Tajland, Kambodža, Laos, Vijetnam, Brunej Darusalam i Mjanmar,su jula 20203 jednoglasno odobrile pristupni zahtev Srbije Ugovoru o prijateljstvu i saradnji u Jugoistočnoj Aziji.